Därför bör man undvika att kombinera styrka och kondition

0
Jag har fått en fråga varför jag inte tycker att man ska kombinera benträning (styrketräning) med kondition, och svaret kan ni läsa nedan:

Kondition före benträning: Om man tränar kondition före benträning så går det mycket energi åt själva konditionen och jag vill ju ha så mycket energi som möjligt åt benträningen (styrketräningen). Sen så kan man ju sträcka sig eller skada sig på annat sätt vid konditionen, som sedan kan leda till att man inte kan träna ben den dagen (kan bara tänka mig besvikelsen!!)

Kondition efter benträning: En annan anledning till att jag seprarerar benträning (styrketräning överlag) i samband med kondition är att när man styrketränar så bryts musklerna ner  och dom blir hungriga på protein (och dom vill ha det snabbt!) om man då tränar kondition (i detta fallet främst något som påverkar benen) så blir det ju ännu mer påfrestande för musklerna. 

Sammanfattning: Vill du främst fokusera på att bygga muskler så separera styrka och kondition på olika dagar. Alternativt kör kondition på morgonen och styrka på kvällen (eller tvärtom).


 
Hittills till Därför bör man undvika att kombinera styrka och kondition





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: