Tips: Träningsupplägg för nybörjare!

| Postat i: Recept, tips om träning, kost & hälsa, Svar på kommentar
0

 

Svar på kommentar:


Hej! Hur är läget med dig? jag går direkt på sak, Jag har en fråga till dig. Har läst din blogg lite och ser att du tränar en hel del. Jag har precis skaffat mig ett gymkort och är väldigt grön när det gäller ggymmet . Tänkte höra om du har några bra tips för en nybörjare? För att komma åt hela kroppen. Bara om du har tid och lust såklart  glad påsk!

Hej! Det är finfint med mig, hur är det själv? Glad påsk på dig med!
Vad kul att du ska börja träna! Jag hjälper dig jättegärna!!


Basövningar är jättebra, eftersom de involverar flera muskler.


Basövningar är: knäböj (ben), marklyft (rygg), bänkpress (bröst), militärpress (axlar).

Du tränar även magen på flera av de här övningarna. Men det är jätteviktigt att du har rätt teknik när du gör övningarna. styrkeprogrammet.se är bra, där visar de hur övningarna genomförs och vilka muskelgrupper som tränas. Börja med lätta vikter för att få in tekniken och öka stegvis.

Sedan finns det en MÄNGD jättebra kompletteringsövningar.

Jag ger några tips för varje muskelgrupp:

Rygg: Latsdrag (både smalt och brett grepp), chins, rodd, hantelrodd.

Bröst: hantelflyes, hantelpress, cable flyes.

Triceps: dips, liggande tricepspress på bänk. Tricepspress med rep/stång i kabel.

Biceps: hantelcurls, skivstångscurls, koncentrerad hantelcurl, hammercurl.

Axlar: hantelpress, sidolyft med hantlar, framåtlyft med hantlar.

Ben: benpress, utfall, benspark, leg curl, vadpress.

Mage: Liggande benlyft med rumpan utanför bänk,


Jag brukar köra totalt tre övningar för varje muskelgrupp, och basövning är ALLTID en av dom.

Om du exempelvis ska träna tre dagar i veckan kan träningsupplägget se ut så här:


Måndag: Bröst, triceps och axlar.
Tisdag: Vila/kondition.
Onsdag: Ben och mage.
Torsdag: Vila/kondition.
Fredag: Rygg och biceps.
Lördag: Vila/kondition.
Söndag: Vila/kondition.

Slutligen så rekommenderar jag dig att hålla dig ifrån maskiner (förutom cable maskiner, de är kanon!) då de inte tränar stabiliteten utan du låses liksom fast i maskinen - ingen höjdare! (är typ allergisk) Du tjänar så mycket mer på att köra fria vikter!


Hoppas du fick svar på din fråga!

 

Hittills till Tips: Träningsupplägg för nybörjare!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: