Tips när man är ny på gymmet!

| Postat i: Träning
0
Svar på kommentar:

Tack för bra blogg, jätte intressant att läsa om olika träningstips :) finns det nått bra tips till när man precis har börjat gymmat? Känner sig lite bortkommen när man inte ska veta vad man ska träna, hur och varför. Man går lite förstrött och lyfter nån vikt, men skulle vilja ha fokus och ett "schema" att följa. Typ idag kör jag överkropp och gör si och så många reps med så mycket vikter. Men hur vet man vart man börjar? Finns det att läsa nånstans hur man gymmar? Om du förstår hur jag menar! x) ha det bra!

Hej!

Tackar och bockar, det värmer verkligen!
Jag förstår att det kan vara lite förvirrande i början. Ska man träna med maskiner eller fria vikter? Hur tungt ska man träna? Osv, osv.
 
Jag vet inte hur ofta du tränar, men säg att du tränar tre dagar i veckan. När jag började träna så delade jag in mina muskelgrupper så här:
 
Bröst, triceps och axlar.
 
Ben och mage.
 
Rygg och biceps.
 
Det är bra att dela in muskelgrupperna så att alla musklergrupper får jobbas igenom ordentligt. Jag skulle rekommendera dig att köra ungefär tre olika övningar per muskelgrupp och tre till fyra set på varje övning.

Precis som du nämner är det jättebra att ha ett "schema" att följa.
Skaffa en träningsbok så du vet hur dina pass ser ut. Fyll i vilka vikter du kör på, antal rep pch set. 
 
Vad är ditt mål med träningen? Vill du bli stark? Vill du få mer muskler? 
Antalet rep (repetioner) och vikter spelar nämligen roll för hur du vill forma din kropp.

Omkring 6-12 rep är lagom om man vill bygga muskler. Du ska ha så pass tunga vikter att du knappt orkar den där sista repetionen! Men kom ihåg att kontakt och rätt utförande går före hur tung vikten är!!

Försök alltid att antingen öka antal reps eller vikt till nästa träningspass. Kör du alltid samma vikt och rep så kommer kroppen vänja sig och resultaten kommer att utebli. Not funny!

När man börjar komma över 12 rep är det mer uthållighetsträning man tränar. Och då kör man på lättare vikter.
 
Håll dig borta från maskiner. Jag är på riktigt allergisk mot dom. Fria vikter och kabelmaskiner är så mycket bättre. När man sätter sig i en maskin så blir kroppen som "låst". Kör du fria vikter så involveras fler muskler eftersom man också tränar stabiliteten.
 
Jag rekomenderar dig att du går in på styrkeprogrammet och kikar. Där finns massor med tips på övningar!

Många tjejer som börjar styrketränar är rädda att bli "stora", Men forget it! Fatta hur hårt man måste träna för att bli "stor"! Det kräver år av träning, diciplin och god kosthållning.
 

Jag hoppas att jag gav svar på dina frågor, hör gärna av er om det är något mer ni undrar över, kramar!
 

 
Hittills till Tips när man är ny på gymmet!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: