Motstå frestelserna, du är inget djur!

| Postat i: Träning
3
Fredag 26/7 klockan 12:30

Hej! Jag älskar när jag är i mitt nyttiga flow. Jag mår så bra av det. Jag vet när jag ska äta och vad jag ska äta. Jag får längta till fredag och lördag då jag får unna mig gotta. Men ibland går flera dagar med onyttigheter, och man kommer med ursäkter som "det är bara gotta till den här filmkvällen," eller "en glass på stranden gör inget." Helt seriöst, jag har varit sjuk ett par dagar nu, och därmed har någon form av godis har slukit ner varje dag.  Jag mår verkligen inte bra av det, varken psykiskt eller fysiskt.
 
Jag vill bara göra en oyttighetsrensning - inifrån och ut - och komma tillbaka till livet. Jag förstår inte hur en del människor alltid kan äta så som jag har gjort nu ett par dagar. Det låter dramatiskt. Det är absolut inte som att jag har ätit burgare och chokladkakor varje dag. Men de onyttigheter jag har ätit är för mycket för mig. 
 
Det är äckligt klyschigt, men på måndag ska jag köra igång igen. Tillbaka till mina normala kostvanor och löpa mer. Det är ju inte ens lika gott att äta choklad mycket som det är när man bara äter choklad en dag i veckan! Varför stoppar man ens i sig saker som man vet att man mår såligt av? Det är ju faktiskt en ganska bra fråga. Mat/godis är ingen belöning eller tröst. Bara för att man haft en stressig dag så behöver man inte äta en godispåse. Vi är faktiskt inte djur. Jag SKA motstå frestelserna. Jag ska. Jag ska. JAG SKA.
 
Är ni med mig? Finns viljan så finns chanserna att klara det.
 
 


Ta en gympaus ibland

| Postat i: Träning
0
Tisdag 23/7 klockan 16:11

Det är en snorig tjej som säger hej idag! Den där förkylningen bröt ut ordentligt och jag längtar så mycket efter gymmet och att löpa! Det är ganska typiskt det där. När man inte kan träna så vill man inte göra något annat. Jag vill ju alltid träna, men ändå. Anyway, jag har tur som har haft Björn som har tagit hand om mig, lagat mat och så, det uppskattas enormt.
 
Jag har missat dom två senaste avsnitten av Top Model så tänkte se dom. Har liksom inte såå mtcket annat än att göra det, snora och längta efter gymmet.
 
Men det är ju fakitskt så att ibland ta en veckas paus från gymmet kan faktiskt göra nytta. Kroppen får återhämta sig, man får längta till gymmet, och sen när man kör är man full av energi och pepp, WIN!

Bjuder på två random benbilder så länge.

 
 

Vad hände där?

| Postat i: Träning
0
Söndag 21/7 klockan 15:31
 
Hej! I natt när jag skulle gå och lägga mig kände jag plötsligt att  jag hade ont i halsen. Vad hände där liksom?? Jag bah: NEJ JAG JAN INTE BLI FÖRKYLD. Idag så har jag fortfarande ont i halsen. Jobbigt värre! Vill ju kunna träna. Jag menar,  vad gör man annars? Helt seriöst? Jag har bara ett avsnitt  kvar av Gossip Girl. Funderar på att börja se om någon serie.. Hur som helst. Björn  aka Skäggs ska köpa ingefära så jag ska halsa te och ingefära sedan. Kanske dra ut på en promenad imorgon. Vad som helst än att bara sitta liksom. 
Men vänta nu. Glass! Glass är bra för en ond hals. Ben & Jerry.. ah, ge mig!
 
Annars då? Baken värker från gårdagens baksida ben-pass. SCORE. 
 
 
 

Baksida lår och rumpa

| Postat i: Träning
1
 
Lördag 20/7 klockan 19:15

Hej! Idag var det dags för veckans andra benpass - baksida lår och rumpa. Så jädra skönt. Har börjat köra fler repetioner på varje övning nu. Kör till 15 rep. Måste ju säga att det är riktigt skönt att känna musklera bränna. Pumpen som kommer på köpet är ju inte fy skam heller, hehe.
 
I tisdags slog jag personbästa i knäböj. Finns det något bättre än att slå pb? Hade Skäggs som backade mig så det kändes tryggt.
 
Min inre skalmanklocka ringer! I need food. Var tredje timma, vilket betyder att jag måste äta snart (innan jag får blodsockerfall, då är jag inte rolig..)
 
 

 

Tips när man är ny på gymmet!

| Postat i: Träning
0
Svar på kommentar:

Tack för bra blogg, jätte intressant att läsa om olika träningstips :) finns det nått bra tips till när man precis har börjat gymmat? Känner sig lite bortkommen när man inte ska veta vad man ska träna, hur och varför. Man går lite förstrött och lyfter nån vikt, men skulle vilja ha fokus och ett "schema" att följa. Typ idag kör jag överkropp och gör si och så många reps med så mycket vikter. Men hur vet man vart man börjar? Finns det att läsa nånstans hur man gymmar? Om du förstår hur jag menar! x) ha det bra!

Hej!

Tackar och bockar, det värmer verkligen!
Jag förstår att det kan vara lite förvirrande i början. Ska man träna med maskiner eller fria vikter? Hur tungt ska man träna? Osv, osv.
 
Jag vet inte hur ofta du tränar, men säg att du tränar tre dagar i veckan. När jag började träna så delade jag in mina muskelgrupper så här:
 
Bröst, triceps och axlar.
 
Ben och mage.
 
Rygg och biceps.
 
Det är bra att dela in muskelgrupperna så att alla musklergrupper får jobbas igenom ordentligt. Jag skulle rekommendera dig att köra ungefär tre olika övningar per muskelgrupp och tre till fyra set på varje övning.

Precis som du nämner är det jättebra att ha ett "schema" att följa.
Skaffa en träningsbok så du vet hur dina pass ser ut. Fyll i vilka vikter du kör på, antal rep pch set. 
 
Vad är ditt mål med träningen? Vill du bli stark? Vill du få mer muskler? 
Antalet rep (repetioner) och vikter spelar nämligen roll för hur du vill forma din kropp.

Omkring 6-12 rep är lagom om man vill bygga muskler. Du ska ha så pass tunga vikter att du knappt orkar den där sista repetionen! Men kom ihåg att kontakt och rätt utförande går före hur tung vikten är!!

Försök alltid att antingen öka antal reps eller vikt till nästa träningspass. Kör du alltid samma vikt och rep så kommer kroppen vänja sig och resultaten kommer att utebli. Not funny!

När man börjar komma över 12 rep är det mer uthållighetsträning man tränar. Och då kör man på lättare vikter.
 
Håll dig borta från maskiner. Jag är på riktigt allergisk mot dom. Fria vikter och kabelmaskiner är så mycket bättre. När man sätter sig i en maskin så blir kroppen som "låst". Kör du fria vikter så involveras fler muskler eftersom man också tränar stabiliteten.
 
Jag rekomenderar dig att du går in på styrkeprogrammet och kikar. Där finns massor med tips på övningar!

Många tjejer som börjar styrketränar är rädda att bli "stora", Men forget it! Fatta hur hårt man måste träna för att bli "stor"! Det kräver år av träning, diciplin och god kosthållning.
 

Jag hoppas att jag gav svar på dina frågor, hör gärna av er om det är något mer ni undrar över, kramar!
 

 

Framsida ben och biceps

| Postat i: Träning
0
Tisdag 9/7 klockan 12:20

Hey! Vad är grejen med mitt bristen på bloggning för mig? Nu när det är sommar borde man ju verkligen ha tid att blogga. Men man prioriterar väl annat. Steka på stranden bah. Men träna gör jag, och framåt går det! Så jäkla gött! Har ju delat in benträningen på två pass: framsida och baksida. Här ska byggas ben och rumpa! 


Igår var det framsidan som kördes. Blev bara tre benövningar. Sedan biceps och underarmar på det. Vettefasen vad som hände med bicepsen. Det värkte rätt bra. Antingen fick jag dödspump eller så var jag inte tillräckligt uppvärmd.
 
Håller ju förresten på att skriva på ett inlägg om tips när man precis har bärjat träna. Fick en sån fråga från en läsare så håll utkik!