Viktigt med stretching för att prestera på gymmet!

| Postat i: Träning
0
Svettig och slut som satan, och så ska man stå och stretcha ut kroppen som någon jäkla dansös, vem orkar det? Ja, så tänker ju många om att stretcha efter träningen. Men det är faktiskt väldigt viktigt att stretcha. I ett tidigare inlägg skrev jag om att man inte ska träna hårt och mycket för länge. Eftersom för mycket och hård träning kan leda till överträning och skador. Jag själv har drabbats av nackproblem som troligtvis beror på en sträckning/muskelbrytning. Jag har besökt en naprapat fyra gånger.

Hos naprapaten fick jag också veta att jag har korta höftböjare, vilket förmodligen är en andeldning till att jag får ont i ljumskarna när jag tränar. Och hur "förlänger" jag de musklerna? Just det, med streching!

Det är inte coolt att gå sådär biffigt och stelt, det är dåligt! Visst vill man väl kunna träna utan att det ska kännas som att musklerna har blivit en decimeter kortare dagen efter?
 
Viktigt att tänka på när man stretchar är att inte stretcha för hårt. Det ska alltså inte vara plågsamt, stretcha hellre mjukare. Håll stretch(posen..?) i ca 20-30 sekunder.
 
Tro mig, det är värt att ta det lite lugnt med träningen ibland, och stretcha. Just do it. Ok?

 
Hittills till Viktigt med stretching för att prestera på gymmet!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: