Bästa torsdagen!

| Postat i: Allmänt, Musik och nöje
1
Hej! Hade en sån fin torsdag igår. Jag hjälpte först Björn att flyttstäda (idag flyttar han söderut i 2,5 månader på praktik). Sedan gick vi på restaurang där Björn bjöd.  Först åt vi toast skagen till förrätt. Sedan fick det bli fläskfilé/oxfilé på planka. Efter maten åkte vi hem till honom och snackade och drack mousserande vin. 
 
Det var en sån där fin kväll som man bara vill hålla fast vid och upprepa i sitt huvud tusen gånger.
Och idag sa vi hejdå. Känns som han ska vara borta i ett år. 

Tack för en jättefin kväll, skäggs! Kommer sakna dig lite för mycket!

 

Är riskakor nyttigt eller onyttigt?

| Postat i: Träning
0
Hej! En vän frågade mig om riskakor är nyttigt eller onyttigt. Tänkte att jag kunde svara  här på bloggen också. Känns som det råder viss förvirrnng huruvuda det är nyttigt eller inte.
 
Jag äter alltid två riskakor direkt efter träning. Det gör jag för att få i mig snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater innebär att de tas upp av kroppen snabbt. Och eftersom riskakor innehåller det så tycker jag att de passar perfekt att ha med i träningsväskan.
 
Men varför vill jag då ha i mig snabba kolhydrater efter träningen?

Efter att man har tränat så är immunförsvaret kraftigt nedsatt. Och både protein och kolhydrater återställer immunförsvaret. Woho, mindre risk att bli sjuk!

Protein och kolhydrater kan faktiskt också påverka immunförsvaret till att bara vara nedsatt i fyra timmar, i stället för upp till tre dygn efter träning!
 
Summan av kardemumman: riskakor (snabba kolhydrater överlag) är inte nyttiga att frossa av i tid och otid, men efter träning är det nyttigt!
 
 

Lite shopping

| Postat i: Träning
0
Hejsvejs! Efter gårdagens runda på stan med  Sofie kom man hem med lite mer grejer men med en lite lättare plånbok. En collagetröja fick komma med hem. Den tröjan kommer bli riktigt snygg och skön nu mot hösten tillsammans med en snapbackkeps! FIck också med mig en liten söt hatt. Köpte en kokosparfym på Body Shop och då fick jag deras nya doft - honung - på body butter. Den luktar blommgt ovch riktigt gott!
 
Vi åt bakad potatis med kycklingcurryröra också, så mysigt!
 
 
 
 
 
 

Mot stan

| Postat i: Allmänt
1
 
Hej vänner! Hur mår ni? Jag mår bra, för jag ska ner till stan och träffa Sofie. Och så ska jag göra lite andra ärenden på stan. Det är ju medlemsdagar på Body Shop så hur skulle jag inte kunna dra dit?! När man handlar så får man en body butter av deras nya doft - honung! Är så nyfiken på den!
 

Ciao!
 
 

Viktigt med stretching för att prestera på gymmet!

| Postat i: Träning
0
Svettig och slut som satan, och så ska man stå och stretcha ut kroppen som någon jäkla dansös, vem orkar det? Ja, så tänker ju många om att stretcha efter träningen. Men det är faktiskt väldigt viktigt att stretcha. I ett tidigare inlägg skrev jag om att man inte ska träna hårt och mycket för länge. Eftersom för mycket och hård träning kan leda till överträning och skador. Jag själv har drabbats av nackproblem som troligtvis beror på en sträckning/muskelbrytning. Jag har besökt en naprapat fyra gånger.

Hos naprapaten fick jag också veta att jag har korta höftböjare, vilket förmodligen är en andeldning till att jag får ont i ljumskarna när jag tränar. Och hur "förlänger" jag de musklerna? Just det, med streching!

Det är inte coolt att gå sådär biffigt och stelt, det är dåligt! Visst vill man väl kunna träna utan att det ska kännas som att musklerna har blivit en decimeter kortare dagen efter?
 
Viktigt att tänka på när man stretchar är att inte stretcha för hårt. Det ska alltså inte vara plågsamt, stretcha hellre mjukare. Håll stretch(posen..?) i ca 20-30 sekunder.
 
Tro mig, det är värt att ta det lite lugnt med träningen ibland, och stretcha. Just do it. Ok?

 

Mitt signum?

| Postat i: Träning
0
 
God morgon på er! Vaknar upp till ett soligt och varmt Sundsvall (försöker verkligen hålla fast vid sensommarn..) I skrivande stund så kurrar magen rejält på mig så jag ska snart gå iväg och göra min goda morgongröt, mums! Konstigt att man aldrig tröttnar på den, jag snarare längtar efter den. Och självklart ska jag kolla på Gossip Girl. Det har blivit mig signum. Så fort någon undrar vad jag gör, så kollar jag på GG. De måste tro att jag inte gör annat. För det gör jag ju.. eller? Eh!
 
Idag ska jag försöka göra lite nytta i alla fall, beställa skollitteratur och sånt. Får se hur kroppen känns om man våga sig på¨en promenad.
 
Ha en fin dag! ♥

En... promenad?

| Postat i: Träning
0
Hey! Finns inte så mycket att säga om dagen, eftersom det här är en träningsblogg och jag inte har tränat idag. OH MY finns det något annat att skriva om elle???

Jag käkade lunch med mamma på stan idag (ni bah: okej...?) och det som var extra bra var att de hade massa vindolmar man fick ta av från lunchbuffén, glad tjej! Tog ingen kaka till kaffet heller. Det är en sån där typisk grej som man kan ta av bara för "att det finns där". Knas.

Annars då? (ska inte börja prata om vädret). Jag siktar på att ta en PW/jogg imorgon beroende på hur jag känner mig i nacken och bröstryggen. Ja, jag har ont i bröstryggen också. Har jag fortfarande ont så kanske jag får nöja sig med en sån där.. ja ni vet, när man rör på sig i snigelfart.. just det! Promenad! Kanske tar en promenad. 
 
Nä, nu har jag tråkat ut er tillräckligt va? Bjuder på två "så här ser jag ut idag"-bilder. Ciao!
 
 
 

Domen har kommit

| Postat i: Träning
3
 
Ingen träning av överkroppen på två veckor. Det är svårt att säga meningen högt. Hur. ska jag. Inte. kunna träna överkroppen på två veckor???! 
 
Fick tid hos naprapaten idag och det knäckte rejält i nacken. Kom överrens om att det nog är bäst i att slopa träningen helt och hållet i stället för att köra lättare träning. För tydligen så gillar inte min kropp någon träning som är ovanför midjan, även fast den är lätt. 
 
Så vad jag gör man när man inte tränar? Helt seriöst! Mitt liv är ungefär så här: man tränar, äter, sover osv. Jag kan ju inte träna ben varje dag, skulle ha ena riktiga stockar till ben innan det var slut, haha! Nä jag får satsa på kondition ett tag.
 
 

Aj aj...

| Postat i: Träning
1

Godkväll!
 Utebliven träning - hela helgen! Mitt jädra nackproblem har kommit tillbaka (eller aldrig riktigt försvunnit... tydligen). Jag ska ringa naprapaten imorgon. Det är väl själva fan att man aldrig ska få kunna börja träna hårt igen.. blä på det. Jag funderar på om det är en rejäl sträckning eller muskelbristning jag har fått, som sedan ledde till nackspärr igår. Vilket I-landsproblem det är med långt, tjockt (TUNGT!) hår när man ska tvätta håret med nackspärr. AOW.
 
På tal om hår, man kanske skulle skölja ur hårinpackningen. Pappa får hålla i huvudet på mig, eh! 
 
 

Annorlunda smaker på nötsmör

| Postat i: Recept, tips om träning, kost & hälsa, Träning
0
Hej!

Är ni som mig och inte kan leva utan jordnötssmör? (typiskt träningspersoner..) Jag hittade massa annorlunda och roliga jordnötssmör på en utländsk webbsida (se nedan). Jag vet inte om dom fraktar till Sverige. Men det är ju kul och se vilka smaker som finns! Hasselnötssmöret med smak av choklad låter ju som rena drömmen..!

Nötssmörer kan man ha till mycket; i gröten, på riskakor, på mackan and so on. Fettet gör att man håller sig mätt längre. Ett osockrat nötsmör utan onödiga tillsatser är nyttigast!

 
Hasselnötssmör med chokladsmak hittar ni HÄR




Mandelsmör med honung, hittar ni HÄR




Jordnötssmör med smak av vit choklad hittar ni HÄR

 
 

Gymstereotyper?

| Postat i: Träning
1
Gymstereotyperna. Dom finns på alla gym, och det är alltid lika roligt att känna igenom dom ;)

Känner ni igen er? Vilken av dom är ni?

 

Fredagslöptur!

| Postat i: Träning
1

Då var dagens cardio avklarad. Det fick bli 6,3 km PW/löpning. I början kändes benen väldigt tunga. Men efter ett tag kom energin och då kändes allt mycket lättare och skönare. 

Körde PW i tre minuter, sedan löpning i fem minuter, sedan PW igen i 3 minuter, löpning fem minuter, and so on.
 
Nu måste jag äta. I need food!
 
Nää gillar jag rosa??

 

Dagens planer

| Postat i: Träning
1
 
Hej! Frukosten är uppäten, kaffet snart uppdrucket och jag sitter och läser lite blogginlägg.

Idag står det kondition på schemat. Och solen lyser ute så det kan bli riktigt najs. Jag ska också kolla igenom litteraturlistan nu tills skolan börjar igen. Tänk att jag ska börja sista året på universitetet, tiden rusar fram!

Hejdå så länge!

Kortare vila mellan seten = bättre kondition

| Postat i: Träning
0
Hej! Det blev ett intensivt rygg- och axelpass idag! Eftersomjade hade en tid att passa så körde jag lite kortare vila mellan seten. Riktigt najs faktiskt! Behöll fokus och bah körde!

Om man kör tungt (som jag inte får göra nu.. buhu) och kör kortare vila mella seten så får ju kondition tränas lite också. 

Nu har jag slängt i mig lite mandelmjölspanerad rödspätta med ris (gotti!) och ska sätta lite färg på läpparna! Ciao!
 
 

Laddar

| Postat i: Träning
1
 
God morgon! Sitter och käkar gröt och dricker kaffe (ni bah: nää ovanligt då?) Laddar efter ett rygg- och axelpass på gymmet. Skönt att vara på gymmet i hyfsad tid. Efteråt ska jag, mamma och syrran besöka en fin vän, mys!

Vad ska ni träna idag?

Run baby, run!

| Postat i: Träning
0
Tjohej! Idag fick det bli en konditionsdag! (alla gymråttor bah: ORKA!) Det var så skööönt!
Om ni ibland tänker "ska jag ta en löptur/PW eller inte?" så bah gör det! Om ni velar så betyder det ju att ni vill lite grann i alla fall. Och känslan efteråt gör det hela så värt det! Känslan av att löpa, köra en PW and so on är så underbar. När hjärtat får pumpa och benen rör sig lätta under en.
 
 
 

Viktigt att träningen går som en kurva!

| Postat i: Träning
0
Jag har besökt en naprapat tre gånger nu för att jag är "sne" i kroppen. Med mycket träning på det så blir det ju inte såklart bättre. Tvärtom så blir det svårare att rätta till ju mer man tränar. Min naprapat trodde att orsaken till att jag har blivit sne beror på att jag har tränat alldeles för mycket och för hårt. När jag tänker så håller jag med. Jag tränar ständigt stenhårt och siktar alltid efter tyngre vikter eller fler reps. Not so good.
Man kan tänka sig träningen som en kurva: tränar man ofta och hårt är det bra att inågra veckor går ner i vikter och ligger där några veckor. Så att man inte övertränar. Sedan trappar man upp i kurvan och kör tyngre igen.

Så det jag har framför mig nu är två (av tre) veckors lättare träning. Alltså med lättare vikter. Och sedan kommer jag att trappa upp träningen och träna tyngre. Inte jättekul kan jag ju säga eftersom det är mycket roligare att träna jättehårt. Men i längden så har det mer fördelar än nackdelar att lyssna på sin kropp (och naprapat..ehe!) och låta kroppen tränas på det sätt som är mest skonsamt.

HÄR har ni en länk till en bra artikel om överträning.
 
"Glöm inte att det inte är den som tränar hårdast som blir bäst. Utan den som tränar smartast!" 
 
Efter besöken hos min naprapat har jag förstått vikten av att stretcha också. Det kommer jag att skriva om i ett annat inlägg. Håll utkik!

 

Hjärnspöken

| Postat i: Träning
0
Tjo! Körde igenom armarna idag. Tyvärr var det inte ett så givande pass. För är det något jag hatar så är det hjärnspöken. Jäkla tankar som ska gro i huvudet på en. Och gymmet är ju den plats då man bara borde släppa allt och bah köra. Men inte jag inte. Nä. Ofokuserad och energilös. Blä. Men sånna här gånger får man faktiskt ge sig själv en klapp på axen för att man faktiskt ändå tog sig igenom passet. Hur hade det kännts om man avbröt passet och stack hem? Ja, det hade ju inte kännts bättre precis. Nä, nästa gång får jag ta revansch, hehe!

Nu måste jag hoppa in i duschen och sen käka lite!


Morgonform

| Postat i: Formbilder, Träning
1
 
Hej!
Bjuder på en liten morgonform tisdagen till ära (även fast det är lunchtid nu men, ah). Har precis tryckt i mig lite (?) gröt och smuttar på en kopp kaffe. Om ett tag snörar jag träningsskorna för att dra till gymmet och köra igenom armarna. Kanske lägger till några magövningar också?
 
Ha en fin dag!

 
 

Oh my Body!

| Postat i: Träning
0
Tja! Har precis sett på premiären av Idol. Kunde ju inte låta bli när dom var i min hemstad, Sundsvall! Inte helt imponerad då men..
 
Idag blev det tyvärr ingen träning. Var hos naprapaten och då är det ju ajjabajja att träna samma dag. Jag får helt enkelt glädja mig med Body-tidningen som kom med posten idag, lycklig chey! Älskar den tidningen. Intressanta artiklar, inspirerande och fantastiska personer som är med osv.
 
 
 
 

Svar: Mitt mål med träning? Måste man träna axlar? m.m.

| Postat i: Svar på kommentar, Träning
1

Svar på kommentar:

Erika J:
Hej. Jag har inte följt din blogg så länge, men undrar vad du har för mål med din träning? Man blir väl aldrig nöjd utan strävar alltid framåt men du är inte rädd att det ska bli 'för mycket'? Det är väl typiskt kvinnor att tänka så. 
Tycker du att man ska träna axlarna även om man som jag redan har väldigt breda axlar i grunden?


Hej! Kul att du har hittat hit!

Just för tillfället har jag inte något konkret mål mer än att bygga muskler och bli av med lite fett. Jag funderar på att lite längre fram i framtiden tävla i bikini fitness.

Jag håller med dig att man aldrig blir ”nöjd” när man tränar. Det är ju också det som är så fantastiskt med träning – man håller på med ett ständigt projekt som aldrig tar slut.
Med ”för mycket” menar du att bli för stor då? Det är jag inte rädd för. Det krävs otroligt mycket träning och anpassad kost för att exempelvis bli bodybuilding-stor.

Jag tycker absolut att du ska träna axlar. Dels för att det är viktigt att vara stark i alla muskelgrupper. När du tränar andra muskelgrupper än just axlar så behöver du ju fortfarande styrkan från axlarna. Exempelvis när du kör bänkpress så är det ju en stor fördel om du har starka axlar.
Men sedan så tycker jag att du ska träna axlar också för estetiken. Det är ju skillnad på ett muskulöst axelparti och ett ”brett axelparti”. Särskilt om du deffar så syns det skillnad om du har axelmuskler eller inte. 
 
 

Ny design!

| Postat i: Träning
0
 
Hej! Titta vilket ansiktslyft min blogg har fått! Min kompis Tina har varit så snäll och gjort en ny design på bloggen. Jag är så superduper nöjd! Tack fina Tina! 
 
På order av min naprapat så ska jag ta det lugnt med träningen några veckor framöver. Det är inte kul att gå till gymmet och köra bebisvikter.. men variation i träningen är bra, så det är bara att bita ihop.
 
Det fick bli framsida ben och bröst idag. Lite konstig kombo men det gick ju bra. Inte helt slutkörd (pga bebisvikter..) åkte jag hem och lagade något som känns som 50 matlådor.. Nu måste jag pusta ut i soffan. Med Gossip Girl. Ahh.

Svettigt med s

| Postat i: Träning
1
Lördag 3/8 klockan 19:51
 
Hej!  Idag var det äntligen dags för rygg och axlar! Men jädrar vad varmt det var. Rena regnskogen, nästan exotiskt. Betade igenom övningar som bland annat latsdrag och chins. Allt för att få fram v-ryggen! Testade att köra axlar i en maskin som jag aldrig har testat förut (undviker ju maskiner eftersom kroppen blir så låst). Jäklar vad det brände på axlarnas sidor, kommer definitivt testas igen!
 
Nu ska jag ta och äta en sen middag. Ha en trevlig lördag! ♥
 
 

Recept: Världens bästa och godaste gröt

| Postat i: Träning
1
 
Fredag 2/8 klockan 12:00

Tja! Härligt med fredag va? Jag tänkte tipsa er om hur jag gör min standard-morgongröt som innehåller så mycket att det knappt är en gröt längre! Vill ju inte att ni ska gå miste om något så bra och gott..!
 
Jag blandar 1 dl havregryn med 2 dl vatten. Sedan värmer jag gröten i mikron tills gröten har börjat blivit "grötig" men ändå inte är riktigt klar.
 
Då blandar jag i 3 st äggvitor. Jag köper äggvita på burk (det ser fruktansvärt äckligt ut!) för att inte slösa bort en massa ägg. 1 dl äggvita brukar motsvara 3 äggvitor. Sedan in med gröten i mikron igen. Det är viktigt att man inte tokvärmer gröten nu, för då stelnar äggvitan och då blir det som att ha ett kokt ägg i gröten. Blä. Blanda på bah så blir det bra!

Nu är det dags för smaskens! Jag blandar ner en sked kokosolja (bra fettkälla som mättar och just den här sortens fett sätter sig inte på kroppen utan används som  energi i stället). Sedan i med blåbär och hallon, kvarg och jordnötssmör. 
 
Jag blandar ihop allt och toppar med linfrön, kanel och kardemumma. Kardemumma är faktiskt riktigt jäkla gott att ha på gröten!
 
Jag måste passa på att tipsa om världens godaste jordnötssmör att ha i gröten, den är så jäkla god med små jordnötsbitar i, crunchy, mm!

 



I'm back home!

| Postat i: Träning
0
Torsdag 1/8 klockan 22:34

Tja! Det är med glädje jag kan berätta att jag är tillbaka på gymmet efter att ha varit febrig och sjuk. Får tvinga mig själv att inte ta i för mycket i början, vore ju knas om man skulle bli sjuk igen.
 
Det fick bli framsida ben idag. Om jag verkar frisk och kry imorgon så får det nog bli en tur i spåret. Det ska tydligen bli finväder imorgon så det låter ju inte så dåligt! 
 
Imorgon lägger jag upp ett inlägg om hur jag gör min dagliga, goda och grymmiga gröt, håll utkik!